امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آشنایی با خواص سبزی‌های فصل بهار| نوبرانه‌های بهاری ضامن سلامتی این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند
سرخط خبرها

زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های اصیل خراسان رضوی ثبت ملی می‌شوند

  • کد خبر: ۱۷۱۵۴۳
  • ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های اصیل خراسان رضوی ثبت ملی می‌شوند
مسئول ثبت آثار ملی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی از مستندسازی و تهیه پرونده ثبت زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های اصیل خراسان رضوی در فهرست میراث ناملموس ملی خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمود طغرایی با اعلام این خبر اظهار کرد: زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های اصیل هر سرزمین بخش بزرگی از میراث فرهنگی ناملموس آن جوامع محسوب شده و خاستگاه و پیوند دهنده بسیاری از عناصر فرهنگی است.

وی افزود: زبان‌های محلی یک گنجینه و میراث انسانی هستند که تاریخ و فرهنگ را در دل خود جای داده‌اند و حفظ آن‌ها از نظر ضرورت شناسایی و استمرار اهمیت بالایی دارد.

طغرایی با بیان اینکه خراسان رضوی دارای تنوع زبانی، گویشی و لهجه‌های ارزشمند و منحصر به‌فردی است، ادامه داد: وجود زبان‌های کردی کرمانجی، ترکی خراسانی، گویش‌های سبزواری، نیشابوری و لهجه مشهدی، تربتی و نظیر آن‌ها از تنوع و غنای زبان‌شناختی ارزشمند در این استان پهناور حکایت دارد.

وی تصریح کرد: در همین راستا و با توجه به اهمیت موضوع، ضرورت شناسایی و مستندسازی و تهیه پرونده‌های ثبتی میراث فرهنگی ناملموسی در این حوزه جغرافیایی بیش از پیش مورد تاکید پژوهشگران و صاحب‌نظران فرهنگی است.

طغرایی گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همکاری دکتر زیرک، استاد زبان‌شناسی نسبت به مستندسازی و تهیه پرونده‌های ثبت ملی اقدام کرده است. همچنین در این برنامه، مستند سازی و تهیه پرونده‌های ثبت ملی زبان‌های ترکی خراسانی، گویش‌های نیشابوری، تربتی، لهجه‌های مشهدی و کاشمری در حوزه میراث ناملموس ملی در حال تهیه است.

وی تصریح کرد: پیش از این در حوزه میراث ناملموس، زبان کردی کرمانجی خراسان به شماره ۱۲۴۰ در سال ۱۳۹۵ و گویش سبزواری به شماره ۲۲۳۳ در سال ۱۳۹۹ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->